Hallongrottor med färska hallon

Det mesta av hallonen styckfryser jag in - för att kunna njuta hela året! Men när styckfrysningsplattan var full krävdes det ett hallonrecept, och jag råkar veta att just hallongrottor står väldigt högt i kurs hos min lillebror. Dessa har dock en liten egen touch, då de innehåller färska hallon istället för hallonsylt - det ger en helt annan känsla - en känsla som bara kan nås på sommaren, hur mycket styckfrysta hallon jag än har!

Hallongrottor med färska bär
ca 20 st, 40 minuter

200 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4½ dl vetemjöl
hallon

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop smör, socker, vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl till en kakdeg. Forma till bollar, platta till dem en aning och gör en lite grop för hallonen. Om degen är för smulig kan du behöva tillsätta lite mer smör och röra om ytterligare. Lägg kakorna i formar på en plåt. Placera ut önskad mängd hallon i de små groparna och grädda sedan i 12-15 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0