Pasta och lammfärs med whiskeytouch

Snabbt, lyxigt och smakrikt - så sammanfattar jag bäst kvällens middag. Smörstekta champinjoner i stora bitar är grovt uppskattat av både mig och mamma, och blev även det en ingrediens i köttfärsröran, vilken i övrigt kryddades med timjan. Hör och häpna; ingen vitlök! Det är nästan en sensation. Inte heller någon basilika. Jag försäkrar att jag mår bra, men man måste ju variera sig lite ibland! Nu är mammas whiskeyförråd tömt - nu är det dags att flytta känner jag... Även om lammfärsen var väldigt god, och måste ses som "huvuddelen" av rätten, så är jag minst lika förtjust i pastan jag serverade till; tricolore från Saltå kvarn.

Pasta och lammfärs med whiskeytouch
2 portioner, 20 minuter

300 g lammfärs
2 portioner pasta tricolore från Saltå kvarn
½ dl whiskey
½ röd lök
4 stora champinjoner
2 msk solroskärnor
smör
olja
salt
svartpeppar
torkad timjan
färsk persilja

Koka upp pastavattnet och lägg i pastan tillsammans med en nypa salt och koka al dente. Skär varje champinjon i fyra bitar, smält smör i en panna och stek svampen där i tills bitarna får en fin och gyllenbrun färg och ta då upp dem ur pannan och torka ur den samma. Hacka löken fint och stek den lätt i lite het olja. Tillsätt efter någon minut lammfärsen och bryn den tills den får färg. Tillsätt då svampen och whiskeyn. Krydda med salt, svartpeppar och timjan och låt sedan sjuda ihop tills pastan är klar. Toppa med solroskärnor och färsk persilja. Voilà!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0