Lax med vanilj, curry och lime

Söndagsmiddagens recept fann jag i en av min sysslings, Elisabeth Johanssons, kokböcker; Mat, vin och vanilj från Sydafrika. Jag behövde vidga mina vyer, och jag skäms lite över att inte ha prövat något av hennes recept ännu! Nu är det gjort, och det blev fantastiskt gott! I originalreceptet är tonfisk huvudingrediensen, men hon skriver att det går lika bra med lax - vilket vi hade hemma! Jag måste dock varna för att det var mycket att göra på en och samma gång! Det går väldigt fort, ingenting är svårt eller tar lång tid, men allt ska ske samtidigt - men jag klarade det, uppenbarligen! Att förbereda och läsa igenom odentligt innan är dock att rekomendera.

Lax med vanilj, curry och lime
4 portioner, 30 minuter

½ lime
½ vitlöksklyfta
½ msk flytande honung
½ tsk chilikrydda
1 nypa chiliflakes

4 laxfiléer
salt
svartpeppar

2 dl grönsaksbuljong
1 dl torrt vitt vin (jag bytte mot 1 dl vatten)
½ vaniljstång
½ tsk curry
½ lime
1 tsk honung
1 tsk Maizena
1 msk smör

4 portioner tagliatelle
½ zucchini
1 morot
2 msk babyspenat



Blanda ihop saften från en av limehalvorna med den flytande honungen, chilikryddorna och vitlöksklyftan, vilken ska vara finhackad. Rör ihop och pensla på laxen. Koka upp pastavattent, lägg i pastan och koka den al dente. Skär moroten och zucchinin i långa strimlor på längden och lägg i pastavattnet de sista minuterna. Stek (eller grilla) den penslade laxen i en het stekpanna. Salta och peppra. Koka upp buljongen, vinet och vaniljen, vilken du får fram genom att halvera vaniljstången och skrapa ur de smakrika fröna. Tillsätt curry, saften från den andra limehalvan och honungen. Rör ut Maizenan i lite kallt vatten, red såsen och ta bort kastrullen från värmen. Rör ned smöret och vispa kraftigt. Blanda såsen med pastan och grönsakerna, och rör även ner babyspenaten. Lägg upp detta på tallrikar och lägg den stekta fisken ovanpå. Toppa gärna med lite timjan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0