Ugnspannkaka i miniformat

God eftermiddag! Frisk ännu? Nej, jag känner mig inte alls bra; snörvel, ont i halsen, huvudvärk och allmän feberkänsla. Det försvinner liksom inte. Laborationsredovisningarna klarades av på förmiddagen så nu är det bara tentan som återstår på den här kursen! Nu väntar jobb till klockan nio ikväll; precis vad jag känner att min kropp längtar efter...

Pannkakstorsdag igår med en variant som jag lät mig inspireras av på Pickipicki; ugnspannkaka i minaformat. Roligt att kunna variera med lite olika smaker och prova sig fram; alla mina tre smaksättningar kommer garanterat att prövas även i stort format så småningom. När plåten togs ur ugnen var de så stora och fina, som små suffléer, men dessvärre sjönk de ihop innan kamerna hann fram. Jag har inte riktigt lärt mig den nya ugnens egenskaper, så ytan blev lite mörk - det verkar vara bra drag i värmen jämfört med den gamla! Vi åt tre var igår och ikväll tar jag de sista med mig som fredagsmiddag på SATS. Trevlig helg!

Ugnspannkaka i miniformat
4 portioner (12 muffinsformar), 40 minuter

2 ägg
2½dl fullkornsvetemjöl
5 dl mjölk
salt

ädelost + rökt skinka
västerbottensost
riven morot


Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ihop pannkakssmeten och fördela i en muffinsplåt eller tolv formar - ungefär 2/3 delar var formen ska fyllas. Lägg i valfri smaksättning i formarna och grädda därefter i 25 minuter. Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0