Morotsscones

De här sconesen har jag pratat länge om att jag ska baka, ända sen innan lunginflammationen i november! Men, den som väntar på någonting gott väntar aldrig för länge har jag hört. Det slutliga receptet blev en direktkopia av grundreceptet från senaste numret av Laga lätt, fast med morot istället för äpple! Mysfaktorn var hög när mamma och jag satt och kurade vid köksbordet med Earl green-te, lagrad prästost och mormors hemkokta apelsinmarmelad. Hunden låg på sin dyna med sin morgonrock, nytvättad och fin, efter hennes och mammas promenad tillsammans med Marie och hundkompisen Mitzi till hundcafét Himmelska hundar på Hedinsgatan inne i stan. De verkade ha haft det riktigt trevligt, allihopa! Min dag har ägnats åt biokemi och tedrickande; halsen är, åter igen i katafstrofform - vad har jag gjort för att förtjäna detta?

Morotsscones
6 stycken, 20 minuter

3 dl vetemjöl special
1 dl fullkornsvetemjöl
1 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
1 msk socker
50g smör
1 morot
1½ dl mjölk
1 ägg


Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, bakpulder, salt och socker i en skål. Dela smöret i mindre bitar och nyp in det i de törra ingredienserna så finfördelat det går. Riv moroten fint, blanda med mjölken och tillsätt det till de övriga ingredienserna. Blanda om till en något kladdig smet och forma sedan sex bitar på en pappersklädd plåt och platta till dem lite. Markera lätt fyra delar med en mjölad kniv och nagga med en gaffel. Pensla med uppvispat ägg och grädda därefter i ugnen i 12-15 minuter. Servera med favoriterna bland sconespålägg och en kopp te!

Kommentarer
Postat av: Katarina

Scones är mycket gott och det roliga är att man kan variera dem med olika smaker.

2011-03-06 @ 02:16:40
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0