Renskavspizza

Jag var då inte pizzabagare i mitt förra liv, det kan jag definitivt konstatera! Jag tycker det är så fruktansvärt svårt att få ut pizzadegen sådär tunt och fint! Ikväll gjorde jag, hur som helst, ett nytt försök och det blev ta mig tusan den bästa pizza jag någonsin presterat! Till degen använde jag Leilas recept från boken One more slice, som jag fick i julklapp av lilla bror, och på den breddes en god tomatsås och ströddes brynd renskav, smörstekta kantareller, skivad rödlök och riven västerbottenost. Hur mycket mer svensk tappning kan en pizza få? Efter gräddningen toppades hela härligheten med lite färsk timjan, och till detta serverades hemmagjord pizzasallad - vilken lördagskväll!

Den här pizzan vill jag tillägna Jennie och hennes blogg Kalasgott som är en stor inspirationskälla för mig; det är en av de matbloggar jag besöker, minst, en gång per dag för att få nya intryck och idéer! Den här pizzan är mitt bidrag i hennes månadstävling!

Renskavspizza
4 portioner, 100 minuter

15g jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk strösocker
2 msk olivolja
1 tsk flingsalt
1 dl durumvetemjöl
5,5-6 dl vetemjöl special

1 burk krossade tomater
2 vitlöksklyftor
2 lagerblad
1 tsk honung
1 msk vitt vin
svartpeppar
salt

240g renskav
1 liter kantareller
1 rödlök
2 dl riven västerbottenost
färsk timjan
smör
svartpeppar
salt


Pizzadegen: smula ner jästen i en bunke med ljummet vatten och rör ut den. Blanda i olivolja, flingsalt och strösocker. Tillsätt lite mjöl åt gången och arbeta degen i tio minuter med en köksassisten, och du är lycklig nog att ha en - annars fungerar det med elvisp och degkrokar som jag använde! När degen har blivit elastisk; låt den jäsa under bakduk i 45 minuter.

Tomatsåsen: häll de krossade tomaterna i en kastrull och låt dem puttra upp. Pressa i vitlöken och rör i honung, vitt vin, salt och svartpeppar. Lägg i lagerbladen och låt därefter allt puttra i minst 30 minuter.

Smält lite smör i en stekpanna och bryn där i renskaven tillsammans med en halv hackad rödlök. Flytta alltihop till ett fat, torka ur pannan och smält därefter en ny smörklick och fräs på kantarellerna tills de fått en gyllene färg. Ta även dem åt sidan.

Sätt ugnen på 250 grader. Klä en plåt med bakplåtspapper och strö över lite mjöl. Tryck ut degen så tunt du förmår på plåten - ta lite extra mjöl där du arbetar med händerna om degen är för kletig. Bre ut tomatsåsen, strö över renskav, kantareller, lök och västerbotten ost och grädda sedan pizzan i mitten av ugnen i ungefär 10 minuter. Garnera med färsk timjan och servera med hemmagjord pizzasallad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0