Yogahandbok för nybörjare?

Det där med att man skulle få energi av yoga är en myt, förbannad dikt och lögn! Idag var jag på mitt tredje pass, för jag har verkligen lovat både mig själv och mor att ge denna träningsform en chans. Efter en hel dags bevakande av kölistan på internet chansade jag och åkte in när jag stod på köplats nummer ett. Jag fick min biljett och tofflade in i den mysigt nedsläckta rummet och tog plats på mina dubbla mattor på den enda lediga platsen som fanns kvar. Om och om igen under passets gång förvånade jag mig själv med min rörlighet - jag som trodde att den var riktigt illa där an! Lugnet spred sig, det var skönt att få sträcka ut i alla möjliga och omöjliga vinklar, och efteråt var det väldigt skönt att få sätta på sig varma strumpor igen och sätta sig på tåget hem och gosa lite. Grejen med yogan, som jag inte riktigt försår, är att jag blir så trött! Som sagt; idag var det tredje gången, och varenda gång är jag helt bombad när jag kommer hem. Jag kryper upp i soffan, är galet hungrig och känner mig i övrigt närmast influensasjuk - ska det vara så?

En annan grej som jag inte förstår är den där väsande yogaandningen; under passet väser det runt omkring mig i salen - jag börjar nästan småskratta för mig själv där jag ligger/sitter/står. När jag själv försöker mig på den, efter instruktörens anvisningar, låter det mest som snarkningar - hur sjutton gör man? Och vad ska det vara bra för?


Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag började träna yoga nu efter jul och blev helfast på en gång. Kör ett pass i veckan och tycker att det är så skönt som variation mot andra träningsformer. Dock tog det ett tag för mig att verkligen finna lugnet. Jag tror att trixet med halva yogaträningen är träningen för sinnet. Att man liksom ska släppa allt som är runt omkring och bara gå in i sig själv. Det ´är först nu de sista gångerna som jag börjat kunna släppa alla runt omkring och bara vara med mig själv. För mig blir yogan nämligen en stund då det bara är jag och min kropp, mitt sinne och min andning.



Jag har dock ingen aning om hur jag andas när jag yogar. Koncentrerar mig mest på att bara andas. I början var jag också så där att jag tänkte på hur andra lät, men nu märker jag inte av dem.



På tal om trötthet blir jag också supertrött av yoga. Men dagen efter känner jag mig piggare. :)



Hoppas du får en fin dag! Kram

2010-02-17 @ 07:41:42
URL: http://emmlans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0