Glöggryta med mandlar

Tredje advent! Det tredje ljuset tänt, nerdimmad belysning i taket, hela familjen runt köksbordet, juliga dofter i köket, en nöjd hund som ligger och sover på sin plats och en härlig gryta på bordet - det är söndagsmiddag det! Jag lyckades aldrig pallra mig iväg till Systembolaget för att köpa rödvin till grytan jag planerat att göra, så det hela löstes med några vinglöggsslattar från förra året. När glöggandet ändå var igång fick lite mandlar och katrinplommon följa med på resan också - kalas!

Glöggryta med mandlar
5 portioner, 1½ timme + marinering

1 kg innanlår av nöt
3 morötter
100g katrinplommon
50g sötmandel
3 vitlöksklyftor
2 röda lökar
2 dl vinglögg
7 dl köttbuljong
3 lagerblad
smör


Skär köttet i ungefär 2 centimeter stora kuber, lägg dem i en plastpåse, häll i en deciliter glögg och låt köttet marinera i kylskåp i minst en timme. Smält sedan lite smör i en panna och bryn hastigt köttet runt om - lägg det sedan åt sidan. Skär rödlöken i klyftor, finhacka vitlöken och slanta morötterna och fräs därefter detta lätt, eventuellt krävs en ny smörklick. Lägg köttet och grönsakerna i en gryta, häll på buljongen, en deciliter glögg och lägg i lagerbladen. Låt grytan sjuda i minst en timme. Skålla under tiden mandlarna och tillsätt dem tillsammans med katrinplommonen när det är ungefär tio minuter kvar. Servera med potatis eller bulgur, eller bara en god råkost sallad - fördelaktigen med rödkål i!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Vad jag saknar din blogg vännen! Jag hoppas att allt är bra.

2011-01-10 @ 20:27:06
URL: http://inaction.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0