Vi läser kemi, eller bild. Nej, livsmedel var det ju!

Ja, det är lätt att glömma att det är livsmedelsagronomer vi ska bli ibland. Nu första året har vi duktigt med tung allmän kemi och organisk kemi att ta oss igenom, för att kunna klara av livsmedelskurserna. Idag hade vi kemi hela förmiddagen, och lärde oss om elektronskal, kort och gott. I våras slet jag mitt hår över orbitalier och skalstrukturer i fysiken, då jag inte stött på detta inom kemin tidigare. Idag hade vi föreläsning i fyra timmar - sen förstod jag det. Hör här; jag har till och med lyckats lösa uppgifter inom området - på engelska. Nu måste jag erkänna att jag är mäkta stolt över mig själv - det trodde jag inte att jag skulle klara. Till min hjälp hade jag mina tankeblommor - de tar jag med mig från gymnasietiden! Något jag däremot inte förstår är hur vi kan ha kemi mellan åtta och tolv utan att gnälla - jag skulle till och med kunna fortsätt på eftermiddagen, medan det på gymnasiet var outhärdligt med ett åttiominuterspass. Det är ju inte intressantare saker nu, egentligen?

Det var fler än jag som ritade. På eftermiddagens matte såg det snarare ut som en bildlektion än vad som skulle föreställa matematik. Vi läser mattedelen som en del av en introduktionskurs, och får alltså inte betyg i den - och vi har inga tentor! Det är så gott som bara repetition av gymnasiematten, för att klara av kemin. Gissa om jag är glad?! Med tanke på att det är mer än ett år sen jag läste matte sist, och jag både då och i C-kursen klarade mig med ett nödrop är nog detta min räddning. Idag var det dock ett sömnpiller - vår lärare är typiskt oinspirerande. Han stod och skrev tal efter tal efter tal på tavlan, utan att ha kontakt med oss, bara berättade vad han skrev, i två timmar. Dessutom var det en enkel start - till och med jag kunde det han gick igenom. Alltså; det ritades, sovs, suckades och pratades. Jag trodde att jag skulle slippa sådana fasoner på universitetet - men ibland är det befogat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0