Rödbetspasta med fetaost

Vad heter rödbetor på engelska? Det var vad jag funderade på under tiden jag lagade middag ikväll, efter ett rätt komiskt försök att förklara för vår franske utbytesstudent vad jag lagade. Och jag förstår att han frågade, för det såg rätt mystiskt ut i kastrullen, det måste jag medge! Väldigt gott blev det i alla fall, men det krävs en del salt för att få smak. Kanske kan det bero på att jag var tvungen att utesluta vissa ingredienser, vilka jag helt enkelt inte hade hemma. Och var noga med att pastan är ordentligt al dente - det gör nästan halva rätten! Receptet fann jag i det varmt välkomnade nummret av Allt om mat som låg och väntade på mig i brevlådan i fredags, men det var nog tyvärr det enda jag kommer att laga ur den tidningen! Resten var liksom inte anpassat för ett enpersonshushåll med studentekonomi.

Rödbetspasta med fetaost
1 portion, 15 minuter

1 portion pasta
1 rödbeta
30g fetaost
5 cm purjolök
salt


Koka upp vattnet till pastan. Skala under tiden rödbetan. Lägg pastan i vattnet, salta väl och riv ner rödbetan i vattnet med ett grovt rivjärn. Koka al dente och häll sedan av i ett durkslag. Skiva purjolöken och blanda med den nu rosafärgade pastan i en djup skål. Smula över fetaosten och blanda om med gaffeln innan du låter den första tuggan ge dig en glad smaköverraskning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0