Räk- och citronrisotto

Matlusten och aptiten lyser med sin frånvaro, och jag tycker inte om det. Någonting jag faktiskt blev sugen på igår var risotto, när Ida berättade att de fått lax med rödbetsrisotto på småttingmiddagen. Idag slog jag slag i saken och gjorde en variant jag aldrig provat förut; med räkor i och smaksatt med citron! Lite kolonipersilja till det, och en halv avokado, och jag var frälst - det var verkligen jättegott! Men tyvärr, jag kan inte säga att ens detta kunde locka fram min lust för mat igen.

Räk- och citronrisotto
2 portioner, 40 minuter

½ gul lök
1 msk olivolja
2½ dl arborioris
7 dl hönsbuljong
½ citron
20 g parmesanost
1 dl färsk persilja
100 g räkor
1 avokado


Koka upp buljongen och håll den varm på svag värme under lock under tillredningen av risotton. Finhacka löken och fräs den lätt i upphettad olivolja i en kastrull. Tillsätt riset och låt det fräsas tills det blir lätt genomskinligt - håll värmen medelhög. Tillsätt lite buljong åt gången, rör om hela tiden och tillsätt ytterligare en omgång när den första har kokat in. Om räkorna varit frysta: stek dem lätt i en het panna några minuter och tillsätt dem sedan till risotton när all buljong är tillsatt (vid användning av färska räkor kan dessa tillsättas direkt). Riv skalet från citronen och rör ner det tillsammans med lite av dess saft. Finhacka persiljan och rör ner även den innan du river ner parmesanen och rör om. Låt gärna risotton stå och dra några minuter innan du serverar den med skivad avokado och en lite persiljekvist på toppen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0