Rågbröd med linfrön

Jag tog tillfället i akt att fylla på mitt brödföråd i frysen när köket stod helt öde på söndagsförmiddagen. det är egentligen läge att börja dubbla brödsatserna nu känner jag - tiden kommer inte att finnas till att baka två gånger i veckan, vilket krävs i nuläget. Kruxet är att det bara finns en ugn, och jag har bara en plåt - men jag får lösa det på något vis. Införskaffa ett bra bakplåtspapper kanske? Jag fick iallafall till ett gott bröd idag; linfrön och råd tillsammans är verkligen toppen! Nu är dock mitt vetemjöl från Saltå kvarn slut, så nästa gång blir det Icas variant av det samma - det ska bli intressant att se om det blir någon skillnad!

Rågbröd med linfrön
12 bröd, 3 timmar

50 g jäst
3½ dl vatten
1 dl lättkesella
2 tsk salt
2 msk honung
2 msk olivolja
5 dl vetemjöl
4 dl rågmjöl
1 dl krossat linfrö
smör


Smula ned jästen i en stor bunke. Häll över ljummet vatten och rör ut ordentligt tills all jäst har löst sig. Blanda då i honung, salt och olivolja. När detta är blandat; rör ner först kesellan, och sedan mjölsorterna och linfröna. Bearbeta degen väl med händerna i tio minuter och låt den sedan jäsa under en bakduk i ungefär en timme. Efter den timmen ska degen knådas ytterligare en omgång, men nu ungefär fem minuter, innan den bakas ut på ett mjölat bakbord till portionsbröd. Smöra en plåt och lägg bröden där. Täck dem med en duk igen och låt dem vila där under i 45 minuter. Sätt samtidigt ugnen på 200 grader. Grädda sedan bröden i mitten av ugnen i 20 minuter. Låt dem svalna under bakduken en stund innan du lägger dem i fryspåsar, vilka antingen förvaras i frysen eller i rumstemperatur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0