Persiljeköttbullar med råris

Små och försvinnande god köttbullar trillade jag åt mig själv ikväll. Lördagsgott tillsammans med saltåkvarns råris, en enkel men smakrik och fräsch sallad och en klick god skånsk senap - kan det bli bättre? Jo, det kan det - med ett gott sällskap! Jag fick nöja mig med Ebba, som för övrigt inte var så mycket sällskap då hon låg och sov i min tvättkorg då jag kom upp från köket. Hon hade då även rivit ut allt mitt innehåll ur badrumssoptunnan. Detta är anledningen till att jag mycket sällan har min badrumsdörr öppen...

Åter till mina köttbullar! Persiljan sjunger på sista värsen och får inte förfaras! Gott, nyttigt och gratis - då det är en del av årets koloniskörd - passar mig väldigt bra! Förutom smaken bidrar persilja med ett rejält vitamintillskott; 5 gram täcker det dagliga behovet av vitamin A, och dessutom är denna ört fulladdad med både antioxidanter och järn, vilka jag behöver, men även kalium, kalcium och magnesium. Ös på i matlagningen bara!

Persiljaköttbullar med råris
1 portion, 50 minuter

1 portion råris
130g nötfärs
1 stor vitlöksklyfta
½ liten rödlök
tokmycket persilja
olivolja
senap
svartpeppar
salt


Koka råriset enligt förpackningsanvisningarna. Eventuellt kan du underhålla dig med någonting annat ett tag - riset tar mycket längre tid än köttbullarna! Men, när det är dags; hacka rödlöken extremt fint och blanda med köttfärsen. Pressa i vitlöken, krydda mes svartpeppar och salt, klipp ner så mycket persilja det bara går och rör sedan om ordentligt så att allt verkligen fördelas i hela färsen. Forma små köttbullar och stek dem i lite olivolja tills de får en lagom fin färg. Servera med en ganska neutral sallad och en klick av din favoritsenap!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0