Persilje- och citrontäckt fisk med vita bönor och fetasot

Lunch idag, och middag igår; fisk! Fråga mig inte hur jag kom på dessa kombinationer, men det var väldigt gott! Fetaosten band liksom ihop allting, då både rödbetor och fisk, men även de vita bönorna, gifter sig perfekt med den krämiga sältan. Med förkokta bönor kan det gå riktigt fort, men med egen blötläggning och kokning blir det en tokbillig rätt - speciellt om man använder alaska pollock, som jag gjorde. Men, vilken vit fisk som helst fungerar! Mitt tillbehör bestod, som sagt, av rödbetor, men om du är sugen på potatis, ris eller några goda gryn så lovar jag att det blir gott det också.

Persilje- och citrontäckt fisk med vita bönor och fetaost
2 portioner, 30 minuter

4 rödbetor
1 burk stora vita bönor
1 röd paprika
400g vit fisk
50g fetaost
1 citron
olivolja
persilja
salt


Koka upp välsaltat vatten och koka rödbetorna där i. Hela rödbetor tar cirkus 25 minuter, om du delar dem i mindre bitar går det fortare! Sätt ugnen på 120 grader. Riv skalet av citronen i en skål, tillsätt finhackad persilja och såpass mycket olja att det blir en röra - hur mycket beror på mängden persilja. Tillsätt salt. Lägg fiskfiléerna i en ugnsfast form och bre över persiljeblandningen. Toppa med fint tärnad fetaost. Hacka paprikan superfint och blanda med de vita bönorna, lite olja och salt i en annan ugnsfast form. Ställ in båda formarna i mitten av ugnen och tillaga i ungefär 15 minuter. Servera bönorna och fisken med de färdigkokta rödbetorna och lite flingsalt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0