Pasta och köttfärssås med persilja

Vitlök och persilja - boosta immunförsvaret! Jag her verkligen inte tid att bli sjuk igen, så nu gör jag allt jag kan för att hålla mig frisk, och då menar jag allt! Det är så fruktansvärt stressigt att jag blir allderles stirrig, och tankar på mat får inte plats i mitt huvud just nu. Men, äta bör man annars dör man, har jag hört, så även idag fick jag i mig middag. Jag vågar till och med säga att det var gott, för jag lyckades faktiskt snappa upp det mellan hastigt inskyfflade tuggor - och då måste det varit gott på riktigt! Mammas kolonipersilja och kolonivitlök tillsammans med hela konserverade tomater från Saltå kvarn satte smak på detta - kvalitet lönar sig!

Pasta och köttfärssås med persilja
2 portioner, 30 minuter

2 portioner pasta
250g nötfärs
½ gul lök
1 burk hela konserverade tomater
3 vitlöksklyftor
olivolja
massvis med persilja
svartpeppar
cayennepeppar
honung
salt


Hacka både gul lök och vitlök fint och fräs på lätt i olivolja. Finfördela köttfärsen och tillsätt den. Sätt igång pastakokningen, med målet al dente! Vänta tills köttfärsen är lätt brynd innan du häller på tomaterna. Klipp ner persilja, vänd runt och smaka av med cayenne- och svartpeppar, lite honung för sötman och salt. När pastan är klar droppar du i lite olivolja, rör om och serverar sedan med köttfärssåsen, som nu har puttrat några minuter. Toppa med lite flingsalt och lägg gärna till lite grönsaker - avokado var kalasgott till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0