Palsternackssoppa med potatis och persilja

Efter en förmiddag med brödbakning kändes det passande med en soppa för att få provsmaka de nygräddade rågbröden med linfrön. Två plasternackor i mitt kylskåp skrek efter att få bli tillagade, och jag var inte sen att göra deras sista önskan till lags! En mycket mättande, och värmande, soppa blev resultatet, och den avnjöts med ostsmörgåsar. Nu väntar kemistudier och sedan ska jag försöka få till en löprunda för att bekanta mig ytterligare med omgivningarna här ute!

Palsternackssoppa med potatis och persilja
1 portion, 30 minuter

125 g palsternacka
125 g potatis
½ rödlök
1 vitlöksklyfta
2½ dl grönsaksbuljong
olivolja
½ dl mjölk
salt
svartpeppar
färsk persilja


Skala och skär både palsternackan och potatisen i mindre bitar. Finhacka rödlöken och vitlöken och fräs den i olivolja i en kastrull tillsammans med rotfrukterna i några minuter. Koka samtidigt upp buljongen och häll sedan ned den i kastrullen. Koka på svag värme under lock tills palsternackan och potatisen mjuknat - ungefär 15 minuter. Mixa då till en slät soppa med en stavmixer, häll tillbaka soppan i kastrullen, rör ned mjölken, klipp ner en ganska god mängd färsk persilja och smaka av med salt och peppar. Rör om och låt sjuda i ytterligare fem minuter ungefär. Häll upp i en skål, toppa med ytterligare lite persilja och servera med smörgåsar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0