Morotsfrallor

Det godaste jag presterat i brödväg hittills - no discussions! Det är över en vecka sen mitt brödförråd i frysen tog slut, och tidsbrist har gjort att jag har fått lägga om mina vanor och rutiner helt, för att klara mig i en brödfri vardag. När jag ställdes inför det faktum att jag skulle få klara mig utan bröd trodde jag att det skulle bli stört omöjligt; jag äter ju bröd till frukost och mellanmål, och väldigt ofta till maten dessutom! Under den här tiden har nya mellanmål och frukostar undersökts, och mot slutet av veckan har jag faktiskt ätit stekt bacon till frukost - det trodde jag aldrig att jag skulle göra! Men, så är det precis innan en storhandling, och det är nästan så att jag kan rekomendera att utesluta bröd en tid, om man som jag nästan bygger sin kost kring det, för att vidga sina frukostvanor - jag är nog inte ensam om att ha ett väldigt ingånget frukostmönster?

Morotsfrallorna då; de har provsmakats och älskats! Dess doft har även fått igång vår makedonier i bakstugan. Jag fick dock hjälpa honom lite då han försökte baka enbart med fryst jäst, vatten, socker och grovt rågmjöl. Han blandade cement, ungefär. Mina frallor blev galet saftiga, mjuka och luftiga och jag fick nästan lite moderskänslor för dem. Morötter har jag snöat in på totalt och äter som godis just nu, så att de fick medverka i brödet var en självklarhet! De provsmakades tillsammans med Bregott havssalt - en produkt jag aldrig provat förut, men nu är totalt såld på! Saltet har jag försökt dra ner på, men gett upp - det här var verkligen helt underbart gott! Jag skulle gärna vilja prova det på ett gott knäckebröd till en fisksoppa...

Morotsfrallor
20 frallor, 100 minuter

50g jäst
5 dl fingervarmt vatten
250g kesella lätt
2 rivna morötter
2 tsk salt
1 msk olja, gärna raps och linfrö
4 dl rågmjöl
10 dl vetemjöl


Smula ner jästen i en bunke och blanda ut med vattnet. Riv morötterna grovt och rör ner dem tillsammans med kesellan, saltet och oljan. Blanda om väl och rör sedan ner mjölet och bearbeta degen för hand i uppåt tio minuter. Då det är både kesella och morötter i blir degen ganska kladdig, och det ska den vara, men den ska fortfarande vara möjlig att arbeta med! Låt degen jäsa under en bakduk i 30 minuter, innan du sätter ugnen på 225 grader och knådar delen någon minut till. Häll ut lite mjöl på bänken och rulla ut två längder. Dela varje längd i valfritt antal bitar, tio från var och en blev precis lagom för mig. Forma frallor, så platta eller höga du vill, lägg dem på en bakplåtsklädd plåt och täck dem med bakduken igen. Efter 20 minuter sätter du in plåten i mitten av ugnen och gräddar i 20 minuter. Var snabb med att portionera bröden i påsar och frysa in, så att de blir riktigt goda även efter att de tinats upp!

Kommentarer
Postat av: Lina

Bakade dessa ikväll o åh vad goda o saftiga de blev :-) Tack!

2009-10-15 @ 20:57:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0