Lantbrukardag

Vi har varit på utflyckt idag, eller studiebesök som det så sofistikerat heter. Jag kände mig iallafall som ett litet utflycktsbarn när jag satt och smaskade på mina pannkakor ute i gröngräset. Innan jag fick göra det stod dock ett föreläsningspass om växter på schemat, ute på Ekhaga demonstrationsodningar. Det var mycket ontressantare än vad jag väntat mig! Bland annat fick vi höra om olika sädesslag, både ettåriga och fleråriga, vad de används till, fördelar och nackdelar, hur, när och var de odlas samt kännetäcknande näringssammansättningar. Demonstrationsodlingarna tillhör SLU och består av små täppor med provodlingar av alla de olika grödorna - bara för att vi ska få titta, känna, klämma och lära oss! Duktiga föreläsare, som verkligen brann för det de gjorde, berättade allt de visste för oss - och jag slukade allt med nöje!

Efter lunch väntade en promenad, vilken kändes milslång, bort till Lövsta gård. Där väntade grisarna på oss! Även detta är en tillhörighet till SLU, men här föds grisar även upp för köttproduktion. Det är inte en ekologisk anläggning, men det hindrade inte från att stora delar av djuren gick ute, och boxarna var större än minimikraven. De såg verkligen ut att ha det bra där! Vi fick en föreläsning om ekologisk djurhållning, och det var riktigt intressant! Tyvärr missade jag vissa delar av det, då vi satt ute bredvid en grishage där grisarna tjöt i väntan på mat! Lyckligtvis fick vi med oss ett informationshäfte, vilket jag faktiskt längtar efter att stoppa näsan i så fort jag får tillfälle! Vi fick även höra om nya anläggningar som planeras och vi hälsade på de stora grisarna. Höjdpunkten var, såklart, mötet med kultingarna! De små grisarna var ungefär två veckor gamla - och otroligt söta. Jag tänkte på mormor, den stora kultingälskaren, när jag stod där inne, och jag var inte sen att ta chansen att få hålla i en liten krabat. Den var jättevarm och mysig, men den hade sönder min skyddsrock och enligt Agnes så snorade den på mig. För jo, skyddskläder var vi tvugna att använda, både rock och skoskydd. Jag tror dock inte att det hade någonting med svininfluensan att göra, utan det var nog snarare ordinarie hygienrestriktioner.

Det jag framförallt tar med mig från den här dagen är tänkvärd information om ekologiskt lantbruk. Det känns ju helt klart samvetsrätt att handla ekologiskt, även om jag nu med min studentekonomi får avstå det nästan helt, men jag har förstått vilken skillnad det verkligen kan göra för djurens levnadsvilkor. Om jag måste välja kommer jag helt klart att satsa på ekologiska kött och mejerivaror framför tillexempel spannmål. Dessutom har jag fått veta att många bönder inte går hela vägen till ett ekologiskt jordbruk, men att många håller djuren utomhus. Detta gör man för att man ser att djuren mår så mycket bättre av det! Det ser jag som en väldigt viktig anledning till att i första hand prioritera svenskproducerat - om nu inte ekologiskt och svenskproducerat är möjligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0