Kyckling- och plommongryta med avokadodinkel

Saltåkvarn i mitt hjärta - men det finns en nackdel; att deras heldinkel ska svälla i åtta timmar för att sedan kokas i 1-1½. Till deras försvar kan jag ju dock säga att efter det jobbet är den fruktansvärt god! Idag har det alltså stått en burk med blötlagda dinkelkorn på min del av köksbänken här nere. Nu till kvällen har den kokats och serverats med en riktigt spännande kycklinggryta smaksatt med plommon från kolonin - kalasgott! I tidsberäkningen utgår jag ifrån "vanligt heldinkel", vilket tar 20-30 minuter att koka.

Kyckling- och plommongryta med avokadodinkel
2 portioner, 30 minuter

2 portioner heldinkel
2 kycklingfiléer
1 röd lök
4 champinjoner
20 små plommon
1 msk honung
1 dl matlagningsgrädde
1 avokado
½ dl cashewnötter
½ hönsbuljongtärning
olivolja
salt
svartpeppar
chiliflakes


Börja med att sätta igång dinkelkokningen. Skär sedan kycklingfiléerna i mindre bitar och stek dem tills de får en fin yta i lite olivolja. Dela och kärna ur plommonen, dela svampen och skär löken i klyftor. Tillsätt plommon, lök och chamoinjoner till kycklingen i stekpannan, smula över buljongtärningen, häll över matlagningsgrädden och honungen, smaksätt med kryddorna och låt sedan småputtra i upp till tio minuter - kontrollera att kycklingen är genomvit. Tärna avokadon och blanda med de färdigkokta dinkelkornen och lägg sedan upp på tallrikar - toppa med cashewnötterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0