Indisk blomkålsgryta med linser

Garam masala - jag säger bara det! Den kryddan har jag verkligen saknat sen jag flyttade, men idag kom mamma och hade den hett efterlängtade burken med sig. Då var jag inte sen att tillaga en riktigt god indisk gryta! Grönsaker, linser, garam masala och curry - det kan inte bli fel. Ris eller naanbröd passar superbara till, men då jag använde ett helt blomkålhuvud till mig ensam stod jag över de delarna - det räckte så bra ändå! Det ser inte mycket ut för världen, men vilken indisk mat gör det? Men det smakar fantastiskt gott, om jag får säga det själv!

Indisk blomkålsgryta med linser
1 portion

1 blomkålshuvud
½ dl röda linser
2 dl grönsaksbuljong
1 syrligt äpple
1 rödlök
2 vitlöksklyftor
färsk persilja
olivolja
garam masala
curry
svartpeppar
salt


Hetta upp olivolja i en stekpanna. Finhacka rödlök, vitlök och äpple och fräs upp det i oljan. Dela blomkålen i små buketter och lägg dem i pannan när det tidigare nedlagda fått lite färg. Koka upp buljongen, slå i den i pannan och rör ner linserna. Låt allt sjuda på låg värme i ungefär tio minuter och smaka sedan av med kryddor efter smak - jag rekomenderar generösa mängder av både garam masala och curry! Rör om så att allt blandas ordentligt och riv sedan ner rikligt med färsk persilja när grytan inte längre är vattnig. Servera eventuellt med naturell yoghurt!

Kommentarer
Postat av: linn

Mm, det här såg jättegott ut! Det måste jag prova nästa vecka :-) Tack för tipset!

2009-09-11 @ 10:10:50
URL: http://www.metrobloggen.se/henriksdotter

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0