Husliga sysslor

Ja, idag känner jag att jag har varit riktigt huslig - på gränsen till att jag kände mig vuxen faktiskt! Morgonen inleddes, som vanligt, med en rask skogspromenad med min lilla fyrbenta krabat och sedan en njutningsfull frukost framför Nyhetsmorgon. Efter det dåsade vi lite i soffan, hunden och jag, innan jag satte fart. Städning och organisering stod på schemat innan lunch. Efter den samma kom mor på besök, och jag fick hjälp med diverse upphägningar. Dessutom hade hon med slig lite smått och gott; lite kläder, en termos, ett engelskt lexikon och så vidare, jag kommer hela tiden på saker som jag saknar! På agendan stod sedan storhandling. Ica Maxi hägrade, och åter igen kände jag mig lite stor när jag gick runt där och höll mig till punkt och pricka efter min inköpslista och jämförde kilopriser. döm av min glädje när mamma meddelade att hon betalar mina "proteinvaror"! Kött, av alla de slag, anser jag vara på tok för dyrt för min studentekonomi, och jag känner hur jag sakta men säkert blir vegetarian av ekonomiska skäl. Det tycker inte mor om, och sponsrade mig därför med storpack, och då snackar vi kilovis, med kött! Köttfärs, ryggbiffar, lax, fläskfilé och kyckling inhandlades - och jag är obesklivligt lycklig. En varm, näst intill gråtmild, känsla sprider sig i mitt inre när jag tänker på dessa gåvor - tack mamma!

Väl hemma fortsatte de husliga bestyren; tvättid - kan det bli mer vuxet? Jag tror inte det! Mågon hade tagit en av mina maskiner, och jag blev lite tvär, men det löste sig till slut och jag kan nu se fram emot att krypa ner i nytvättade lakarn och imorgon torka mig med nytvättade handdukar - ljuvligt! Mera husbestyr; matlagning och infrysning av allt inhandlat. Allt är uppvägt och upportionerat i fryspåsar - nu är mitt frysfack fyllt, och det känns som att jag skulle kunna överleva en smärre svälteperiod här ute på landet. Risken finns ju att jag isolerar mig här ute. Så hade nog varit fallet, om det inte hade varit för det att min keso kommer ta slut inom en vecka. Även frukt och grönsaker lär ju behövas fyllas på så småning om. Till detta tillfälle lär det dock dröja, då uppsättningen på bilden, vilken för övrigt visar min del av köksbänken nere i köket, inte ens visar hela mitt förråd av frukt och grönt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0