Grekiskinspirerad pastasallad med kesotzatziki

Sjukt mycket pluggande; dugga imorgon! Eller ja, om sex timmar. Marcus, Agnes och Matilda lämnade mig för en stund sedan, och nu väntar knappa fyra timmars sömn! För att kunna ta mig igenom denna pluggkväll åt jag mig mätt på en väldigt spännande pastasallad; man tager vad man haver i det ekande kylskåpet, så att säga. Ingredienser som kunde ge min pasta smaker som påminner om Grekland, men ingen yoghurt till en tzatziki. Uppfinnesrikedom är nog det ord som bäst beskriver min lösning; att blanda vilöken och gurkan i den keso jag hade! Nej, det var inte riktig tzatzikikänsla utan syrligheten, men det var faktiskt gott, och det blev väldigt bra till pasta!

Grekiskinspirerad pastasallad med kesotzatziki
2 portioner, 20 minuter

2 portioner pasta
½ zucchini
20 svarta oliver
1 rödlök
10 cm gurka
1 tomat
180 g keso
2 vitlöksklyftor
½ liten aubergine
50g fetaost
olivolja
salt


Skiva zucchini och aubergine, salta och stek till en lätt färgad yta i lite olivolja tillsammans med oliverna. Koka pastan - du avgör själv om du vill ha en varm, kall eller ljummen sallad. Skiva den röda löken tunt, klyfta tomaten och blanda med pastan tillsammans med innehållet från stekpannan. Blanda med olivolja och lite salt. Tärna gurkan och blanda med keso och pressad vitlök. Servera tzatzikivarianten med pastasalladen och fetaost - smulad eller tärnad!

Kommentarer
Postat av: hilli

tjo!ville bara säga att jag tycker din blogg är inspirerande och bra,keep it up!

2009-09-26 @ 19:10:12
URL: http://barahilliju.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0