Fiskwok med ingefära, chili och sesamfrön

Det är ju så fruktansvärt gott med ris, har jag kommit på - och jag längtar efter det hela tiden! Till riset idag slängde jag ihop en wok - perfekt när man kommer hem från träningen och inte orkar tänka - eller kan tänka kanske är en bättre formulering. Det är bara att skära upp grönsaker och lägga i pannan. Med min underbara stekpanna kan jag ju inte heller bränna fast något - jag älskar den verkligen. Den var dock lite för liten för att tillaga två portioner, jag rekomenderar er alltså att använda en generöst stor panna för ett bra resultat! Smaksätt med ingefära, chilikryddor, vitlök och soja efter eget tycke - det finns inga regler för en wok!

Fiskwok med ingefära, chili och sesamfrön
2 portioner, 25 minuter

2 portioner ris
400 g vit fisk
1 röd paprika
1 morot
2 champinjoner
5 cm purjolök
1 vitlöksklyfta
5 cm ingefära
½ kålrabbi
½ litet vitkålshuvud
½ citron
olivolja
soja
salt
sesamfrön
chili- och limekrydda
chiliflakes


Skär paprika, morot, champinjoner och kålrabbi i medelstora bitar, strimla vitkålen, dela vitlöken i mindre bitar, skiva purjolöken och lägg i en stekpanna med het olja. Riv i ingefäran, pressa över saften från citronen och stek på hög värme. Sätt igång riskokningen enligt förpackningsanvisningarna, förutsätt att det krävs 10-15 minuter - annars krävs en lite annan ordningsföljd. Skär fisken i relativt små bitar och lägg den i pannan. Smaksätt med chilikryddorna och sojan. Lägg upp riset och woken på en tallrik och strö över sesamfrön på toppen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0