Falukorvsgryta med äpplen och honung

Att jag inte längre får ta del av recepten i ICAs medlemstidning Buffé är någonting jag varit lite småledsen över ett tag nu. Idag gjorde jag en härlig upptäckt; de lägger upp alla nya recept på hemsidan - i like! Ur "billiga veckan" plockade jag detta härliga höstrecept. Tro det eller ej, men jag kände smaker! Dessutom var de ljuvliga! Senap och falukorv går ju fruktansvärt bra ihop och sen kom det sötma! Äpplen, honung och russin - och jag som verkligen inte brukar tycka om söt mat, helt otroligt gott! Och snåla inte med presiljan - persilja, persilja, persilja! Nu väntar mer kemistudier - hjälp mig här ifrån!

Falukorvsgryta med äpplen och honung
2 portioner 25 minuter

400g potatis
250g falukorv
1 gul lök
1 äpple
½ hönsbuljongtärning
½ dl russin
½ dl matlagsningsgrädde
½ msk senap
1 msk honung
svartpeppar
olivolja
persilja
salt


Koka upp saltat vatten och koka potatisen där i. Skär löken i klyftor och fräs dem i olivolja i 3-4 minuter. Dela korven i mindre bitar av valfri form och skär äpplet i klyftor. Tillsätt korv och äpple tillsammans med smulad buljongtärning till pannan och låt detta steka i 2-3 minuter. Tillsätt därefter honung, russin, senap och matlagningsgrädde - för en mer såsig gryta kan du lägga till ungefär en halv deciliter grädde. Låt sjuda lätt i ungefär två minuter och smaka sedan av med salt, svartpeppar och persilja. Servera med den kokta potatisen och lite färska grönsaker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0