Couscouspytt med lammkorv och grönsaker

Den ultimata maträtten är ju egentligen pytten; det finns inga regler - du har alltid allting hemma, det är väldigt gott, går väldigt fort, är väldigt enkelt och gåt jättebra att värma som lunchlåda! För mig är en pytt en rätt med massor med blandade ingredienser i en stekpanna som har fått mysa ihop sig lite - helt enkelt! Själv föredrar jag att använda någon form av gryn som bas; idag pestade jag för första gången couscous i detta ändamål, och det är helt klart min nya favorit! Utöver det måste jag slå ett slag för Saltå kvarns couscous; den är, liksom alla deras produkter, biodynamiskt odlad, smakar fantastiskt och äts med gott samvete. Dessutom är denna produkt snabblagad. Koka upp vatten eller buljong, häll över grynen, låt det stå någon minut och häll sedan i valfritt matfett - klart! Korv är jag vanliget fan av, men den här lammkorven har en riktigt hög kött halt, smakar fasansfullt bra och saknar massor med onödiga tillsatser - helt i min smak!

Couscouspytt med lammkorv och grönsaker
2 portioner, 30 minuter

2 portioner couscous
½ broccolihuvud
2 lammkorvar med hög kötthalt
100 g gröna ärtror
½ röd paprika
6 gula körsbärstomater
2 champinjoner
½ buljongtärning
olivolja
färsk persilja
salt
½ rödlök


Skiva korven i sneda slantar, broccolin i små buketter, halvera körsbärstomaterna, dela champinjonerna i klyftor och hacka paprikan smått. Stek allt detta, tillsammans med ärtorna, i het olivolja i en stor stekpanna. Tillaga couscousen, med buljong, enligt anvisningarna på förpackningen. När couscousen är klar och stekpannans innehåll har fått stekyta; blanda allt tillsammans i pannan och fräs på ytterligare. Skär rödlöken i tunna halvmåneskivor och strö över den tillsammans med grovhackad persilja och lite salt precis före servering - vilken kan ske tillsammans med en klick yoghurt av valfri sort, naturell eller smaksatt, fet eller lätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0