Chili con carne med kakaotouch

Länge har jag längtat efter ris! Inte något vitt kladdris, utan ett riktigt gott råris. Idag kände jag att det var dags, och jag tinade köttfärs från frysen för att servera mig själv chili con carne tillsammans med det hett efterlängtade riset. Tro inte att jag kunde läma receptet som det var från början - nej, jag valde att krydda med chili och kakao-kryddan från Santa maria. Det blev väldigt bra, lite annorlunda, lite godare - helt enkelt lite bättre. Saltå kvarn bidrog med riset, kidneybönorna och de krossade tomaterna - jag är verkligen helt såld på de produkterna. Det är riktig matlyx för mig!

Chili con carne med kakaotouch
2 portioner, 30 minuter

300 g nötfärs
1 morot
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
1 röd paprika
1 burk krossade tomater
1 burk förkokta kidneybönor
chilikrydda
chili och kakao-krydda
svartpeppar
salt
smör
2 portioner råris


Sätt igång riskokningen enligt föreskrifterna på paketet. Finhacka rödlök och vitlök och fräs lätt i en klick smör i en stekpanna. Tillsätt köttfärsen och bryn den tills den får en fin färg. Skär paprikan i små bitar och riv moroten grovt. Blanda i grönsakerna tillsammans med de krossade tomaterna. Smaka av med salt och peppar, och duktigt med de olika chilikryddorna! Låt sedan allt sjuda i ungefär 10 minuter innan du tillsätter kidneybönorna och låter allt sjuda vidare i ytterligare 5 minuter, på en höft sådär. Servera med råris och färsk persilja, och kanske en grönsallad?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0