Boveterutor med morot och linfrö

Att det går åt så mycket bröd i mitt enmanshussåll är för mig en gåta; jag äter ju bara en smörgås på morgonen, en på eftermiddagen, och kanske en innan jag går och lägger mig - och ändå känns det som att jag bakar varannan dag! Det gjorde jag ju hemma, då vi var två eller tre som åt! Jag måste införskaffa mig brödformar, så att jag kan göra limpor - småbröden har jag inte tid med längre, tyvärr. Att baka ut på en plåt och skära rutor förkortar tiden massor, speciellt som det här receptet bara ska jäsa en gång! Visserligen ska bovetet stå och svälla i vatten i en halv livstid först, men det fick det göra medan jag var i skolan. Brödet är ännu osmakat - men det luktade förträffligt, och det är ju alltid ett gott tecken.

Boveterutor med morot och linfrö
16 rutor, 75 minuter + 5 timmar svällning

5 dl helt bovete
1 dl krossat linfrö
7 dl hett vatten

1½ dl ljummet vatten
50 g jäst
1 tsk salt
7 dl vetemjöl
1 dl dinkelmjöl
1 riven morot
2 msk solroskärnor
smör


Låt det hela bovetet, det krossade linfröna och det heta vattnet stå och svälla övertäckt i en bunke i ungefär fem timmar. Häll sedan, eventuellt, den blandningen i en större bunke - beroende på hur stor du använde från början - och smula sedan i jäst, rör ner vetemjöl, dinkelmjöl, salt och solroskärnor. Riv även i moroten och blanda om väl, gärna med en träslev - degen kräver en del bearbetning. Smöra en plåt eller långpanna och bre sedan ut degen i ett jämnt lager. Låt detta jäsa under en bakduk i 30 minuter - sätt ugnen på 200 grader. Grädda sedan i mitten av ugnen i 25-30 minuter, pröva med en sticka om det fortfarande är degit i mitten eller ej. Ta gärna ut plåten och skär i rutor när 10 minuter återstår. Låt sedan svalna under en bakduk innan rutorna delas helt och förpackas i plastpåsar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0