Bovetepannkakor

Nej, att steka pannkakor är inte en färdighet jag har berikats med - snarare någonting jag helt saknar talang för! De blir för tjocka, för tunna, bränner fast, blir degiga - eller håller ihop och blir helt perfekta, och jag vet inte vad jag gör för skillnad vid de olika resultaten. Hursom; de smakar gott - och det är ju en av de viktigaste sakerna iallafall. Tillsammans med keso och hallon från kolonin blir det ännu bättre. Dessutom har jag den perfekta matlådan till morgondagens studiebesök, då vi ska titta på grisar, bland annat! Tillagningstiden får tas med en nypa salt - jag är som sagt inte så lyckosam med en stakpanna och en bunke pannkakssmet!

Bovetepannkakor
2 portioner, 45 minuter

1½ dl bovetemjöl
1½ dl dinkelmjöl
6 dl mjölk
3 ägg
salt
smör

keso
frysta bär


Knäck äggen i en bunke och vispa upp dem tillsammans med mjölken. Tillsätt sedan en mjölsort i taget och rör om kraftigt där emellan - och efteråt - tills den slät smet har bildats. Rör ner en nypa salt. Smält lite smör i en stekpanna och häll i smet så att botten täcks av ett tunnt lager. Stek tills ovansidan börjat stelna - vänd då med hjälp av en stekspade och stek ytterligare en liten stund på andra sidan, så att även den blir fast och får färg. Lägg de färdiga pannkakorna på en tallrik, vilken hålls varm då den står på en kastrull med sjudande vatten. När alla pannkakor är stekta; servera varma med keso och frysta bär!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0