Blodpudding med äppelstekt bacon

Ännu en blodpuddingsvariant är vad jag mättade min arma mage med idag, efter en mycket mastig förmiddag. Kemi tar kraft! Ett äpple från koloniträdgården tillsammans med baconet smakade ljuvligt - en mycket underskattad kombination! Jag försökte variera mig lite och skära blodpuddingen i mindre bitar, åtta kvartscirklar istället för tre halvmånar, vilket jag brukar ha. Det är ingenting jag rekomenderar; det gick sönder och fick knappt plats i min panna. Min stekpanna ja! Den vill jag tacka mor för; tack så otroligt mycket! Den är kanon, bränner ingenting och kräver knappt något stekfett alls. Idag provade jag helt utan, men då var det ju bacon som i sig självt smörjer pannan rättså bra. Fördelen med att steka baconet och äpplena först, vilken panna man än har, är att man kan nyttja fettet därifrån till blodpuddingsstekningen - himla praktiskt! Till detta mumsade jag kesosmörgåsar för glatta livet - i eftermiddag blir det brödbakning igen!

Blodpudding med äppelstekt bacon
1 portion, 20 minuter

½ paket bacon
½ paket osötad blodpudding
1 äpple
valnötter


Skär baconet i mindre bitar, och ta bort en del av det som bara är rent fett om du så önskar. Tärna äpplet och stek tillsammans med baconet i en panna tills äppelbitarna är gyllene till färgen och baconet är knaperstekt, alltså inte lätt bränt som mitt! Ta upp ur pannan och lägg ner den skivade blodpuddingen istället. Stek några minuter på varje sida - tills den bruna färgen övergått till svart. Lägg då upp skivorna på en tallrik och värm hasigt på äppelbaconet igen, fast denna gång tillsätter du även valfri mängd valnötter - förslagsvis en näve sisådär. Lägg upp tillsammans med blodpuddingen och ät tillsammans med kesosmörgåsar - det passade jättebra till bacon- och äppelsmaken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0