Baconlindad fläskfilé med klyftpotatis

Söndagsmiddag för en och måndagslunchlåda för lika många är vad jag har byggt ihop i köket ikväll. Det är ruskigt länge sen jag åt fläskfilé, möjligen i början på året? Receptet inspirerades jag till efter ett besök på matplatsen, men jag hoppade över såsen. Jag är ingen såsmänniska, även om jag sakta men säkert börjar förstå vad den där klicken trögflytande egentligen gör på tallriken. Det har dock inte blivit något naturligt tilltag att göra en sås till maten hemma, men det är någonting jag kan rekomendera i det här fallet. Det kändes liksom som att det saknades någonting! En klick gelé, eller svartvinbärschutney, skulle också förhöja smakerna en aning - eller någon sallad som är lite mer spännande än mina tomatklyftor!

Baconlindad fläskfilé med klyftpotatis
2 portioner, 40 minuter

4 potatisar
½ fläskfilé
½ paket bacon
olivolja
timjan
svartpeppar
chilikrydda
salt


Ställ in ugnen på 225 grader. Putsa köttet väl och krydda det sedan runt om - snåla inte med smaksättningen! Linda sedan baconskivorna runt om så att filén är helt täckt. Skrubba potatisen och skär den i klyftor. Lägg ut ett bakplåtspapper på en plåt och lägg på både fläskfilén och potatisklyftorna. Rippla lite olivolja lver potatisklyftorna, salta och strö över lite timjan. Tillaga i mitten av ugnen i 20 - 25 minuter - skär en skåra i mitten och se efter om den är genomstekt. Skär upp i skivor och servera med potatisklyftor och övriga valfria tillbehör, såsom sås eller sallad.


Kommentarer
Postat av: missh

Jaa, och det e ju sååå bra, hehe!*

Sånt vill jag ju att mina framtida barn OCKSÅ

ska få kolla på o inte såndär skit som

annars barn-tv visar idag"!!

...det roliga e ju att fast man inte sjungot theme-sången så kan man ändå texten o kan sjunga me när man väl hör den, haha! =D



älska disney!



kram*

2009-09-27 @ 22:04:58
URL: http://www.misshart.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0