Apelsin- och morotsrisotto med pinjenötter

Risotto är min egen trösträtt - alltså det jag äter när jag känner mig väldigt liten och ynklig, ledsen, ensam, sjuk, allmänt deppig - eller allt på en endaste gång. Ikväll behövde jag min trösträtt - big time. Jag känner mig så vilsen och eländig, och väldigt väldigt liten. Saltå kvarn inspirerade med sitt recept på apelsinrisotto, men jag la till mina älskade morötter, och gjorde några ytterligare finjusteringar, bland annat en rejäl minskning av parmesanosten. Jag tycker att den ska bidra med konsistens och bara anas i smaken - inte ta över helt, vilket den oftast gör om man följer orginalrecepten. Tillaga och njut - alla behöver en risotto ibland!

Apelsin- och morotsrisotto med pinjenötter
2 portioer, 40 minuter

2½ dl aborioris
7½ dl grönsaksbuljong
1 apelsin
2 morötter
½ gul lök
1 msk pinjenötter
20g parmesanost
olivolja
persilja
salt
svartpeppar


Koka upp buljongen och håll den varm under lock på svag värme under hela tillagningen. Finhacka löken och fräs den i olja i en stor kastrull. Tillsätt riset och värm under omrörning tills både lök och ris är lätt genomskinligt. Riv morötterna grovt och rör ner dem. Tillsätt sedan lite buljong åt gången, 1-2 deciliter ungefär, och rör om väldigt ofta - tillsätt mer buljong när den tidigare omgången kokat in, men inte torkat ut. Riv skalet av apelsinen och pressa ur saften - tillsätt när ungefär 2 deciliter återstår av buljongen. Blanda i lite finhackad persilja och smaka av med salt och svartpeppar. Rosta pinjenötterna hastigt i en het stekpanna och garnera den färdiga och upplagda risotton med dessa och en kvist persilja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0