Ugnspannkaka med bacon

Nu har jag bunkrat upp med ett gäng matlådor till veckans luncher - mycket bra. Fluffig och jättebra blev den här, och tiden är anpassad efter tillagning i en ugnsfast form - då pannkakan alltså blir ganska tjock. Använder du en långpanna, vilket går superbra det också, bör du hålla koll och korta tiden till 20-30 minuter istället! Smakvariationerna på ugnspannkaka är oändliga. Jag hade bacon i kylskåpet - så min är fylld med detta. Att servera till? En fräsch sallad är kanon, en klick keso eller syrlig yoghurt också - eller varför inte klassiska lingon? Jag åt min lunchbit idag med en fruktsallad påapelsin, kiwi och hallon - otippat gott tillsammans med baconet faktiskt.

Ugnspannkaka med bacon
4 portioner, 60 minuter

2 dl fullkornsvetemjöl
½ dl grahamsmjöl
6 dl mjölk
4 ägg
½ tsk salt
2 paket bacon à 140g


Sätt ugnen på 225 grader. Blanda mjöl, mjölk och salt, och knäck till sist i äggen och vispa med en ballongvisp. Låt smeten vila. Under tiden skär du baconet i små bitar och steker i en ganska het stekpanna till lätt knaperstekt. Lägg bitarna på hushållspapper för att bli av med det överflödiga fettet. Lägg en bit bakplåtspapper i en djup ugnsfast form och häll i smeten - se till att den når ut även i kanterna, pappret kan strama på sidorna! Fördela baconet jämt över hela formen och grädda sedan i nerderdelen av ugnen i 45 minuter. Skär i portionsbitar och servera med valfritt tillbehör, eller frys ner till matlådor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0