Senapslax och rotfrukter i ugn

En toppengod fredagsmiddag har nu ätits upp under stor njutning! Lax med ett smakfullt täcke av skånsk senap, en riktigt fräsch och grönfärgad sallad med romasallad, gurka, avokado, purjolök, pumpakärnor, olivolja och pressad vitlök och en symfoni av härliga ugnsbakade höstrotfrukter! Det ser så mycket ut med alla rotfrukter när de skärs upp, men låt er inte luras - som jag gjorde; det krävs rättså mycket om du, som jag, inte använder potatis. Jag hade med lätthet kunnat öka på mängden ganska bra - jag är fortfarande hungrig! För övrigt får ni ursäkta den dåliga bilden - jag fick inte till det helt enkelt!

Senapslax med rotfrukter i ugn
1 portion, 30 minuter

2 rödbetor
1 palsternacka
1 morot
1 gulbeta
1 bit kålrot
1 laxfilé
olivolja
skånsk senap
salt
svartpeppar


Ställ in ugnen på 200 grader. Skala och dela rotfrukterna i jämnstora bitar. Lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper, ringla över lite olivolja och salta, gärna med flingsalt, och ställ sedan in dem i ugnen i 20 minuter. Smörj en ugnsfast form och lägg i laxen. Salta och peppra, och bre sedan på ett tunt med täckande lager senap. Ställ in formen i ugnen, helst på samma plåt som rotfrukterna, annars under den, och baka den i 15 minuter. Lätt upp laxen och rotfrukterna på en tallrik och servera tillsammans med en god sallad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0