Röding med potatismos, äpple och pepperrot

 Herregud vad jag är mätt, helt fruktansvärt mätt faktiskt! Underbara pappa köpte även ett paket färsk röding åt mig igår, och idag skulle jag göra ett försök att tillaga den. Två filéer fanns det, och jag hade så svårt att avgöra om det var lagom med en eller två till en portion. Vrålhungrig som jag var efter ett spinningpass fick det bli två - fisk är nyttigt! Mamma sponsrade med en liten minibit med pepparrot från kolonilotten samt supergoda äpplen i helgen, och dessa fick göra fisken sällskap i en fruktansvärt god röra med crème fraiche. Till detta serverade jag mig själv potatismos, även detta tillagat på kolonilottsskörd! Mums mums säger jag! Jag är fullkomligt medveten om att min fisk är lite bränd i kanten - man kan inte ha tur varje gång! Och ett tips; dra inte knäet i inställningsspaken på spinningcykelns styre, man får sådana groteska blåmärken - och så gör det så galet ont!

Rödning med potatismos, äpple och pepparrot
1 portion, 30 minuter

2 rödingfiléer
2 potatisar
1 äpple
½ dl lättcrème fraiche
mjölk
pepparrot
svartpeppar
smör
salt


Koka upp saltat vatten, skär potatisen i mindre bitar och koka den mjuk. Tärna äpplet och blanda med crème fraichen. Finriv i pepparroten, och smaka av eftersom - vi har alla olika önskemål om hur framträdande denna smak ska vara! Krydda fisken med salt och svartpeppar. Smält en klick smör i en stekpanna och stek sedan filéerna med skinnsidan nedåt på hög värme i ungefär sex minuter - vänd den inte! Häll av vattnet från potatisen, mosa den med valfritt verktyg och blanda ner mjölk till önskad konsistens - det krävs inte så mycket, ta lite i taget. Smaka av moset med salt och svartpeppar och servera det sedan med den stekta fisken och äppel- och pepparrotsröran.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0