Risotto med majs, svamp och broccoli

Nu kommer ett antal inlägg på rad - jag har helt enkelt inte hunnit! Och som ni ser på bilden; fokus ligger på skolan just nu, tråkigt men sant. Maten blir allt för lidande känner jag. Inte blir jag hungrig eller sugen, och inte har jag energi, tid eller inspiration till matlagning. Men, äta ska man! För några dagar sedan försökte jag fredta mig själv med min älskade tröstarrätt risotto, men även den slukade jag på två röda, utan njutning, för att sedan kasta mig över böckerna igen. Tragiska tillvaro! Jag ska dock göra om denna rätt vid ett senare tillfälle, för jag tror att den faller mig perfekt i smaken, egentligen!

Risotto med majs, svamp och broccoli
1 portion, 30 minuter

1 dl avorioris
1 majskolv
2 bondbönor
50g champinjoner
broccoli
1 liten gul lök
4 dl grönsaksbuljong
parmesanost
olivolja
salt
smör


Koka upp buljongen i en kastrull med lock, och håll den sedan varm där under hela tillagningen. Koka upp saltat vatten och koka majskolven i 15 - 20 minuter. Förväll även bondbönor och broccoli i några minuter i saltat vatten och dela sedan broccolin i små buketter och ta ut bondbönorna ur skidorna. Stek skivade chmpinjoner i smör i några minuter. Finhacka löken och fräs den lätt tillsammans med riset i olja i en kastrull (detta kan du börja med innan grönsakerna förbrerds om du har ont om tid och klarar av att ha många järn i elden samtidigt). Portionera sedan lite buljong i taget under omrörning - tillsätt ny när den första absorberats och fortsätt så tills all buljong gått åt. När endast lite buljong återstår; Skär av majskornen från kolven och tillsätt de tillsammans med broccoli, bondbönor och broccoli. Avsluta med att riva över önskad mängd parmesanost och rör om innan du serverar i en skål.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0