Pasta med spenat och lax

Igår när jag smsade mamma för att få ett tips till middagen fick jag sverat "pasta med lax och spenat". Tyvärr hade jag ingen tinad lax - men idag följde jag mors goda råd! Det var väldigt gott, gick väldigt fort och var väldigt lättlagat - en perfekt vardagsrätt helt enkelt. Inte minst med tanke på dagens tidigare inlägg, där jag slår ett slag för fisken. Nu borde jag verkligen plugga, men jag har fortfarande en bultande huvudvärk från förmiddagens sammanfattningsföreläsning och eftermiddagnes rapportskirivande - huvudet är helt slut. Klockan åtta är det rosa bandet-galan på TV3, då ska jag iallafall mysa ner mig med hunden i soffan - och säkerligen snyfta lite, tänka på alla närastående och överväga att skänka alla mina pengar till både cancerfonden och hjärt- och lungfonden på studs. Okej, nu ska jag verkligen försöka plugga.

Pasta med spenat och lax
1 portion, 20 minuter

1 laxfilé
1 portion fullkornsfettuchine
100g bladspenat
1 tomat
1 vitlöksklyfta
svartpeppar
olivolja
salt


Koka pastan i saltat vatten enligt förpackningsanvisningarna och stek saltad och pepprad lax i lite olivolja på svag värme, drygt fem minuter per sida. Dela tomaterna i ganska tunna klyftor och skär bort kärnorna. Stek dem i het olivolja tillsammans med pressad vitlök. Vänd i bladspenaten och till slut den färdigkokta pastan. Blanda om och värm på tillsammans några minuter - smaka av med salt och tillsätt ytterligare lite olivolja om det blir för tort eller om smaken kräver det! Servera spenat- och tomatpastan med den gyllenstekta laxfilén.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0