Paella med lammkabanoss

Paellan, Spaniens pytt i panna, finns i en rad olika varianter. Vanligast är den med kyckling, räkor och musslor - men även fantstiska sorter med enbart läckra skaldjur finns, liksom de som även smaksätts med kryddig korv. Min variant innehåller endast en lammkabanoss med, 90% kötthalt, grönsaker och, såklart, saffransris! Jag använde mig av avorioris och gick inte riktigt den traditionella vägen, men det beror helt enkelt på att jag inte äger en tillräckligt stor stekpanna för det här!

Paella med lammkabanoss
2 portioner, 30 minuter

2 dl avorioris
1 liten rödlök
1 paket saffran
1 paprika
1 tomat
4 bondbönor
150g lammkabanoss
100g gröna ärtor
10 svarta oliver
chiliflakes
cayennepeppar
olivolja
salt


Koka upp hett vatten, antingen i en vattenkokare eller på platta. Ta en annan kastrull, modell lite större, och hetta upp den skvätt olivolja. Finhacka rödlöken och fräs den lätt där i. Tillsätt riset och hetta upp det under omrörning tills det börjar bli lätt transperant och glansigt. Tillsätt då vattnet, saffran och smaka av med salt - låt koka på låg värme och rör om då och då - koktiden är ungefär 20 minuter, eventuellt något längre. Koka upp saltat vatten och förväll bondbönorna där i i 3-5 minuter. Ta sedan upp dem och ta ut bönorna ur skidorna. Skär paprika och korven i små bitar. Stek upp korv och paprika, tillsätt efter några minuter bondbönorna och ärtorna. När riset är färdigkokt; flytta över det till pannan blanda i hackad tomat och oliver - blanda om väl och smaksätt med cayennepeppar, chiliflakes och eventuellt mer salt. Servera i skålar och njut!

 


Kommentarer
Postat av: mikka

De är när nästan lika billiga som vanliga kostar typ 1-2 kr mer :) Åhh vad roligt, var bor du? Jag brukar handla på ICA MAXI när jag är ensam, och på luthagen när jag är med Calle. Trivs du bra här i Uppsala?

2009-10-09 @ 08:50:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0