Nordafrikanska miniköttbullar med couscous

Huvudvärk, ögon som inte fungerar och helt urblåst på ork och energi - så mår man efter en femtimmarstenta i allmän kemi. Trots att det är snart nio timmar sen jag skrev klart, och jag har både ätit och tränat sen dess, så mår jag precis lika dassigt fortfarande - jag behöver en kram och lite kärlek! Kvällens middag kändes dock lite som en varm kram i magen, den var riktigt mysig och god! receptet hittade jag på allt om mats hemsida, och jag följde det faktiskt till punkt och pricka - tror jag? Nej, jag hade ingen mald ingefära, så jag tog färsk istället, och så tillsatte jag en skvätt olivolja till couscousen. De skrev att detta var en nordafrikansk rätt och jag tyckte att den var jättegod - lite höstmyskännsla med kanelen och russina dessutom.

Nordafrikanska miniköttbullar med couscous
2 portioner, 30 minuter

250g nötfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tsk kanel
3 cm färsk ingefära
½ dl russin
2 dl vatten
1 msk färskpressad citronsaft
½ dl färsk persilja
smör
salt
1,75 dl couscous
2 dl hönsbuljong
olivolja


Salta köttfärsen med ungefär ½ tsk salt, blanda om och rulla småsmå köttbullar - 26 stycken fick jag ut. Finhacka vitlöksklyftan och den gula löken. Smält en klick smör i en panna och fräs lökhacket, russin, kanel och färskriven ingefära några minuter. Tillsätt vattnet och citronsaften och låt koka samman i ytterligare några minuter. Lägg i köttbullarna och låt sjuda i fyra minuter - vänd dem efter halva tiden. Koka upp buljongen och häll den över couscousen - låt köttbullarna stå och dra under tiden som couscousen suger åt sig vätskan. Vänd ner hackad persilja i stekpannan och häll en skvätt olivolja över couscousen och rör om. Lägg upp couscous på tallrikar, lägg köttbullarna ovanpå och häll till sist över skyn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0