Lasagne med persilja och vitlök

Idag har jag haft en fixardag; det är min städvecka och den ska avslutas med en storstädning av korridor och kök. När jag ändå var igång, sprang tur och retur källsorteringen, dammsög, torkade golv och fejade runt, kände jag att det var lika bra att jobba undan lite matlagning också! En lasagne skulle göras, och resultera i matlådor för hela veckan! Dessvärre var jag hungrig, och det var lunchdags, när den lilla godingen var klar - så en portion rök redan till dagens lunch. Vitlök, persilja, krossade tomater och italiensk kalvfond smaksatt denna mycket goda, och värmande, lasagne. Den klassiska bèchamelesåsen fick inte vara med. Jag kan inte tillreda såser, och jag vågade inte riskera att förstöra hela lasagnen genom att öva just den här gången. Matlagningsgrädde häldes över istället - och det var förbaskat gott ska ni veta!

Lasagne med persilja
4 portioner, 60 minuter

600g nötfärs
1 rödlök
4 vitlöksklyftor
2½ msk italiensk kalvfond
ett stort knippe färsk persilja
svartpeppar
smör
1½ dl matlagningsgrädde
lasagneplattor av fullkorn
500g krossade tomater


Sätt ugnen på 200 grader. Finhacka rödlök och vitlök och fräs på detta lätt i en klick smör i en stekpanna. Tillsätt, efter några minuter, köttfärsen och bryn den lätt. Smaksätt med fonden och svartpeppar, och vänd ner hackad persilja - låt puttra ihop några minuter. Bre ut ett lager krossade tomater i en ugnsfast form och täck sedan det med ett lager pastaplattor. Fördela jämt ett lager köttfärs över plattorna och fyll sedan på med krossade tomater igen. Upprepa samma ordning en gång till, och häll sedan över matlagningsgrädden, jämt fördelat över hela formen. Tillaga i nedre delen av ugnen täckt av en bit aluminiumfolie i 30 minuter. Servera med valfri sallad för en komplett måltid!

Kommentarer
Postat av: Mik

jaa vi har bara en ugn, och köket är lika stor som en tändsticksask, det suger! Hur kommer det sig att du vet inte vet om du kommit rätt då? Men kostvetarprogrammet är trevligt, även om jag byter till dietistprogrammet till våren : )

2009-10-11 @ 16:21:07
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0