Köttgryta med rotfrukter

En riktig höstgryta har puttrat på spisen här nere ikväll! Den föll mig perfekt i smaken, och kommer även att avnjutas till lunch några dagar nästa vecka. Men jag måste säga att jag känner mig väldigt ovan vid att laga fyra portioner åt gången; allt ser så mycket ut! Tomatsåsen var hur som helst ljuvlig, och jag kan starkt rekomendera de krossade tomaterna jag använde, de från ICAs ekologiska sortiment; I love eco. I och med att det är ICAs eget märke kan priserna hållas nere, trots att det är ekologiska varor - perfekt! Jag har verkligen fallit för detta märke, och satsar på det i så stor utsträckning jag kan när jag är ute och handlar.

Köttgryta med rotfrukter
4 portioner, 30 minuter

500g nötkött i grytbitar
1000g krossade tomater
450g kålrot
20 små champinjoner
3 potatisar
4 vitlöksklyftor
2 röda lökar
4 msk italiensk viltfond
svartpeppar
timjan
salt
persilja


Skala och skär både potatis och kålrot i mindre bitar. Häll de krossade tomaterna i en eller två stora kastruller och låt de börja puttra - härifrån ska det hela hållas igång i ungefär 25 minuter. Lägg i grytbitarna och rotfruktsbitarna. Skär rödlökarna i klyftor och tillsätt dem tillsammans med pressad vitlök, kalvfond, persilja, svamp, timjan, salt och peppar. Låt det hela sköta sig själv och servera sedan i djupa skålar med ett gott bröd till, eller frys ner i matlådor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0