Jay Fu's

Mamma har precis lämnat mig här i min ensamhet. Rättelse; utan mänskligt sällskap - jag har ju hunden! Åter igen har jag haft en väldigt bra lördag, jag tycker om lördagar! Pluggandet har gått väldigt bra, jag känner att jag har koll på läget, och att jag inte behöver sitta hela dagarna framöver. Detta beror inte på att jag har lätt för mig, eller att det inte är svårt, utan att jag har kämpat som ett djur genom hela kursen - det är nu det betalar sig! Jag har även sprungit; 61:54 på 12,5 kilometer - en ny rekordnotering i oktoberregnet och dimman, och så har mamma lilla varit här. Hon kom med en påse grönsaker från kära gamla Coop Bergshamra, och jag behövde inte ens betala för det - tack mor! Detta betyder att jag inte kommer behöva handla nästa helg, som planerat, troligtvis - bra tycker ekonomin! Vi tog en promenad i mörkret och tog sedan bilen in till Uppsala för en bit mat på Jay Fu's inne i Saluhallen.

Längst upp i byggnaden ligger den utrymmesmässigt något begränsade, men ack så vackert och elegant inredda, restaurangen Jay Fu's. Trendigt och en perfekt avvägning mellan mys och stilrenhet, och med utsikt över Fyrisån! Menyn är inspirerad av både asien och amerika, men även mer svenska inslag finns - det finns något för alla, så att säga! Istället för det bröd som de flesta restauranger bjuder sina gäster på före maten serverades vi varsitt litet majsbröd och sesamwokade sockerärtor - underbart gott! Brödet påminde om någon blandning mellan scones och muffins, och sockerärtrona var läckert krispiga! Mors val föll på en hamburgare med blue cheese, pommes frittes, friterade lökringar och två olika såser, medan jag bestämde mig för en soppa med grillad lax, tonfisk, pilgrimsmussla, blåmusslor, potatis och sparris och tigerräka - och portionerna vi fick in var varandras raka motsatser. Mammas var väl tilltagen, på bilden syns endast bröd, sallad, såser och en del av pommes frittsen - köttet, osten och lökringarna kom in på ett eget fat, medan mina små fisk- och skaldjursbitar låg i en skvätt soppa. Soppan var dessutom av ett slag jag inte riktigt klarar av; väldigt mustig med mycket grädde och fondsmak, och jag var väldigt hungrig när mina små bitar var uppätna. Men, valuta för pengarna är ett uttryck som stämmer väl in på detta ställe; jag fick en portion till! Fisken och skaldjuren var jättegoda och perfekt tillagade, mamma var nöjd, personalen trevlig och tillmötesgående och atmosfären lyxig men avslappnad - ett toppbetyg helt enkelt! Notera dock att bordsbokning är att rekomendera! Det här är ett ställe jag verkligen tror att min far skulle uppskatta, och jag vill även rekomendera det till de som vill lägga en liten extra slant på god mat och bra service!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0