Indisk yoghurtkyckling i ugn

Indiska dofter spred sig för ett tag sedan bland husen här på Gälbo - och sedan dess har jag inte kunnat släppa tankarna på den tikka masalakyckling jag gjorde lite då och då hemma hos mor - och på hur gott det var! Idag blandade jag ihop en variant, baserat på de kryddor och de ingredienser jag hade hemma. Korridorsvännerna tyckte att det luktade väldigt gott; "pepparkaka!" utbrast de. Och jo, gott var det, även om jag behöver lite träning för att kunna efterlikna de färdig kryddmixerna, vilka jag som bekant är emot!

Indisk yoghurtkyckling i ugn
2 portioner, 45 minuter

2 portioner ris
2 kycklingfiléer
2 dl naturell yoghurt
½ msk curry
drygt ½ msk garam masala
½ msk kardemumma
½ msk kanel
½-1 tsk salt


Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla kryddor i yoghurten och rör om väl. Dela varje kycklingfilé i två bitar och låt dem ligga i yoghurtblandningen och dra tills ugnen är varm. Häll då allt i en ugnsfast form - se till att alla kyckling är täckt av yoghurt. Tillaga i ugnen tills kycklingen är genomstekt - ungefär 30 minuter. Koka riset efter att kycklingen varit inne i ugnen i ungefär 15 minuter - det borde vara lagom för att det ska bli klart samtidigt. Servara kycling och ris med en neutral och svalkande sallad - det behövs mot denna smakrika kryddning!

Kommentarer
Postat av: Mik

SVar: Ägg för att det känns etiskt rätt. Resten för att de är billiga :D

2009-10-08 @ 15:28:26
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: Lina

Provade denna rätt för nån dag sen o tyckte det blev jättegott! Enda trista var att yoghurten såg lite skum ut, nästan som att den skurit sig.. Gjorde som du skrev förutom att jag lät filéerna ligga i yoghurten en timme innan jag tillagade dem. Kan det ha påverkat tro? Himla gd smak i vilket fall :-)

2009-10-15 @ 21:00:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0