Hälsotips i samarbete med en annan bloggare

Mycket av min inspiration får jag från andra matbloggar, och en av de jag följer allra flitigast är Mikaelas lilla gröna - en mycket trevlig blogg, tycker jag! Mikaela, som skriver, studerar till dietist, även hon här i Uppsala, och har nu börjat ta upp ett tips för förbättrad hälsa varje dag. Efter godkännande av henne har jag bestämt mig för att haka på det tåget och även jag skriva om samma tips. Jag skriver lite utifrån mig själv samtidigt som jag länkar till hennes version, vilken ju är originalet - och det är ju hon som faktiskt studerar till dietist!

Tips 1 - styrkor och svagheter med din kosthållning
Mikaelas tips 1

Att hålla koll på sig själv är a och o i de flesta situationer. Varesig det gäller idrott, studier, vardagslivet, psykisk hälsa, eller kosten, så är det lättare att göra en positiv förändning om man har koll på hur man själv fungerar, och hur utgångsläget ser ut. Mamma säger att jag alltid ska fokusera på det positiva, men hur ska jag kunna förbättra mina negativa sidor om jag inte gör mig själv medveten om dem? Om vi ska ta in det här tänket i en kostsituation kan jag direkt erkänna min stora svaghet; att dricka. Jag dricker otroligt dåligt! En kopp te på morgonen, och efter det är det inte ovanligt att det går ett dygn till nästa vätskeintag - i form av en ny kopp te. Detta är naturligtvis katastrof, och nu har jag bestämt mig för att verkligen förbättra mig - jag utmanar mig själv.

Min styrka skulle jag säga är att jag prioriterar kosten och riktiga råvaror. Att jobba med fräscha grönsaker, så obehandlade produkter som möjligt och obehandlat kött är självklarheter för mig - även om det ibland får kosta lite extra. I och med detta har jag koll på att jag inte får i mig tillsatssubstanser, vilka vi idag faktiskt inte vet vad de gör i kroppen på sikt, eller i kombination med varandra.

Tänk ut vad du är mest nöjd med, och stolt över, i din kosthållning, samt vad du verkligen borde förbättra, ta fram det i ljuset och gör en plan för en förbättring utifrån det. Det kan handla om enformigt ätande, brist på näringsämnen, dåliga vanor tidsmässigt eller med avseende på regelbundenhet - vad som helst! Styrkorna kanske du finner i variation, vällagad mat, ordentlig frukost, bra mellanmål - eller kanske att ni alltid äter tillsammans med familjen i lugn och ro?

Kommentarer
Postat av: Mikaela

svar: skillnaden är att du blir legitimerad om du läser dietist. Du får inte jobba på det sättet om du bara läst kostvetarprogrammet. I stora drag. Men du får gärna fråga om båda programmen om du undrar något :)

2009-10-11 @ 22:06:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0