Entrecôte med kokt potatis

Nu slocknar jag snart, bums ner bara! Pappa kom hit i eftermiddags och vi tog en härlig höstpromenad bortåt Sunnersta med Ebba. Är det någonting jag behöver för att klara det här så är det kontakt med familjen - jag uppskattar verkligen alla besök, samtal, mail och sms - även om en viss saknad samtidigt kan väckas. På vägen hem stannade vi till vid ICA i Gottsunda och köpte kött och svamp! Åh, jag är helt salig av lycka - här ska det lagas hösträtter så att det står härliga till! Redan när jag kom hem var jag vrålhungrig och dödstrött, men jag bestämde mig ändå för att ta reda på köttet först. En och en halv timme senare var allt uppstyckat, putsat, upportionerat och infryst - mycket pyssel var det! Ned i korgen följde även en entrecôte med, till kvällens middag. Ambitionen var att göra polenta och en god sallad till, men när köttpysslet var slut fanns endast krafter kvar för att lägga potatis i en kastrull och lite slött skära upp lite sallad. Salladen jag hade som bas tillhör dessutom de grönsaker som blivit frysta en gång i kylskåpet, så den såg riktigt grådassig ut och förstörde alla mina bilder - kul. Men, denna hottades upp med mammas minipurjolök från kolonin, tomat, solroskärnor och olivolja, och lite flingsalt!

Entrecôte med kokt potatis
1 portion, 25 minuter

1 entrecôte
3 små potatisar
svartpeppar
smör
salt


Koka upp vatten i en kastrull. salta lätt och koka sedan potatisen i ungefär 15 - 20 minuter. Smaksätt köttet med svartpeppar och salt innan du steker det i en klick smör på relativt låg värme, ungefär fem minuter per sida, lite beroende på tjockleken. Bygg ihop en god sallad och ät den tillsammans med kött och potatis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0