Champinjonköttbullar med spenatfettuchini

Bättre sent än aldrig; här kommer onsdagens middag på pränt! Åter igen har inspriation hämtats från Allt om mats hemsida - och åter igen blev resultatet kalaslyckat! Nej, jag har egentligen inte tid att laga sådan här mat - jag borde nöja mig med att koka upp pastan och snabbt fräsa upp lite köttfärs och svamp kanske - det skulle jag spara enormt med tid på - men hur kul är det på en skala? Nej, såhär vill jag ha det, om jag så ska sitta uppe halva nätterna. Eller snarare gå upp långt före soluppgången, vilket är alternativet för oss morgonpigga och kvällsdöda. Håll till godo med en väldigt spännande köttbullsvariant vettja! Och spenaten; jag tog fryst och tinade den - fungerade utmärkt, men i originalreceptet ville de ha färsk bladspenat - tag vad du haver och tycker om!

Champinjonköttbullar med spenatfettuchini
2 portioner, 45 minuter

250g nötfärs
100g champinjoner
1 ägg
½ gul lök
½ röd lök
1 dl lätt cerme fraiche
1 msk senap
100g spenat
olivolja
persilja
smör
salt
svartpeppar


Lägg köttfärsen i en bunke och grovriv i champinjonerna. Hacka den gula löken så fint du bara kan och blanda i den i bunken tillsammans med ägg, salt och svartpeppar - rulla till små söta köttbullar. Koka upp saltat vatten och koka fettuchinin där i. Stek köttbullarna i en klick smör - vände dem ofta för en rund form och jämn färg! Fräs tunt skivad rödlök i lite olja i en kastrull. Tillsätt creme fraiche, senap, hackad persilja och spenat och värm upp under omrörning. Blanda sedan spenatröran med den färdigkokta, och avhällda, pastan och servara med de gyllenstekta köttbullarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0