Äggpytt med kålrot och broccoli

Äggpytt - vad är det? Jag vet inte, men det kändes som en passande benämning på den kylskåpsrensarlunch jag byggde ihop idag. Lite kålrot, broccoli, purjolök och en äggröra - mycket godare än vad jag hade vågat hoppas! Att jag använde matlagningsgrädde berodde helt enkelt på att jag inte hade någon mjölk - men det gav en väldigt fin smak på det hela - prova vettja! Detta åts tillsammans med två skivor nybakad lingonlimpa med härliga Bregott havssalt och herrgårdsost - njut av helgen!

Äggpytt med kålrot och broccoli
1 portion, 20 minuter

kålrot
broccoli
persilja
purjolök
2 ägg
matlagningsgrädde
salt
vit tryffelolja
svartpeppar


Koka upp saltat vatten i en kastrull. Skär kålroten i medelstora tärningar och koka i tio till femton minuter. Dela broccolin i buketter och låt dem koka med kålroten de sista minuterna. Knäck äggen i en skål och vispa ihop med en liten skvätt matlagningsgrädde och lite vit tryffelolja. Stek samman de kokta grönsakerna med äggröran och skivad purjolök i några minuter under omrörning - tills ägget har stelnat och fått lite lätt färg helt enkelt. Vänd ner grovt riven persilja och smaksätt med salt och peppar - servera med goda smörgåsar och förslagsvis ett glas mjölk!

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Jag bor i korridor, rätt jobbigt faktiskt. Speciellt när man vill vara ute i köket och baka. Men jag och Calle letar lägenhet, men det är ju så sjukt svårt att få. Jag kommer från Göteborg, så det är lite längre :D Men vart läser du? BMC?

2009-10-11 @ 12:41:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0