Var kompis med maten

Tips 6 - matrelationer
Mikaelas tips

Äta gör vi för att få energi och orka göra det vi ska, både vardagssysslor, träning och alla andra aktiviteter, vi äter för att det är en social aktivitet med fika, middagar och mys i soffan, och vi äter för att det är gott! Vad vi äter, och hur mycket, avgör hur mycket vi orkar, hur vi mår, hur humöret skiftar och hur vi känner oss rent allmänt. Mat kan fungera som belöning, som tröst, som en vardagsgrej eller, i värsta fall ett måste - om matlusten inte finns med oss. Naturligtvis är det viktigt att äta på ett sådant sätt så att vi får i oss det vi behöver på ett balanserat vis, varken mycket mer eller mindre, men det viktigaste av allt är ändå att vi trivs med våra matvanor, och själva mår bra av det vi äter.

Det finns kostråd än hit och än dit, rekomendationer och dieter i det oändliga, saker som allmänt ska ätas och saker som anses förbjudna. Många faller dit på det här, och känner sig som sämre människor om de äter hel- och halvfabrikat, godis, sötsaker, för lite grönsaker, hoppar över frukosten eller har för vana att ta ett glas vin om kvällen. Samtidigt är det många som känner sig sämre för att de inte äter som alla andra, jag är en av dem. Jag vill inte äta godis och sötsaker! Mitt sockersug har jag jobbat bort, och jag blir istället sugen på frukt - och det trivs jag bra med! Samtidigt känner jag mig uttittad och udda när jag inte tar en bulle när det bjuds på studiebesöken, eller en tårtbit när vi firar födelsedag, men jag vill helt enkelt inte ha - jag mår dåligt om jag äter det. Varför ska jag tvinga i mig onyttiga saker som jag inte vill ha när jag mår jättebra utan? Och samtidigt, varför ska någon annan tvinga i sig massor med okända grönsaker, gryner och för den personen läskiga livsmedel som anses hälsofrämjande, trots att den personen inte vill ha? Vi mår ju inte bättre om vi tvingar i oss saker!

Min poäng är att det viktigaste är inte att du äter vad som allmänt anses var rätt, utan att du äter det som du själv mår bäst av! Naturligtvis är det bra att vara observant på om kroppen visar tecken på att du får för mycket eller för lite av någonting och att du isåfall åtgärdar det, men om du, som min mor, mår bra av att äta en bulle och en chokladbit då och då, eller som min far mår riktigt gott av att njuta av en öl - så gör det! Och jag, som mår bra av att avså från onyttigheter och alkohol kommer fortsätta att göra det, även om andra tycker att det är ett ofriskt beteende - för det är det jag mår bäst av.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Tusen tack för ditt inlägg. Det sätter så väl ord på hur jag själv känner. Jag älskar att äta nyttigt, njuta av mat som smakar gott och gör min kropp gott men ändå skäms jag för det. Jag får flera gånger förklara att jag inte bantar eller har en ätstörning när jag vänligt avstår från bullar, kakor och tårtor när man blir bjuden. Jag är trött på att behöva förklara varför jag inte äter godis, chips eller dricker alkohol. Jag mår så bra av att leva som jag gör, men jag är så trött på att hela tiden behöva förklara.



För mig är det perfekta godiset en fredag- eller lördagkväll en god fruktsallad, lite torkad frukt eller naturella nötter (helst mandlar:D)



Jag påpekar inte när folk har osunda dieter, äter ohälsosamt eller dricker sig berusade flera gånger i veckan. Jag låter andra vara och jag vill gärna att andra ska låta mig leva så som jag mår bäst av. Så tack för ditt inlägg och för att man faktiskt ser att det finns fler som är som jag.

2009-11-07 @ 13:25:51
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: Emelie

Måste bara tillägga att jag själv dessutom tycker att det är en sådan befrielse att inte ha något sötsug. Det är så skönt att kunna stå i kassan till affären utan att känna att man vill attackera allt godis omkring. Dessutom smakar alla mat, frukst och grönt så mycket godare sen jag la av helt med skräp!

2009-11-07 @ 13:27:18
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: Emma

GUD vad bra skrivit! Så känner jag också men det verkar inte vara många som förstår.

Det viktigaste är ändå att man mår bra själv, sötsug eller inte.



Jätte fin blogg iaf! Hur trivs du i uppsala? Jag har planer på att flytta dit till hösten, är det en rolig student stad om du jämför med sthlm?

Kram och GOD JUL

2009-12-21 @ 06:46:14
URL: http://syrran.bloggproffs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0