Spaghetti med skaldjur i tomatsås

Till lunch idag lagade jag ett av mina absoluta favoritrecept, fast i en lite enklare och snabbare variant! Nog verkar jag ha snöat in lite på fisk och skaldjur på senaste tiden, men det är bara bra; bara tanken på att serotoninnivån i hjärnan sägs öka vid intaget av dessa delikatesser gör mig glad. Helt underbart gott är det ju också, och så passade jag på att inviga mina nyinköpta djupa tallrikar - det är såhär pasta ska ätas! Jag gör er väl inte förvånade när jag säger att resten av dagen ska ägnas åt kemistudier?

Spaghetti med skaldjur i tomatsås
1 portion, 20 minuter

70g musslor utan skal
70g räkor utan skal
1 portion spaghetti
1½ dl krossade tomater
1 tsk flytande honung
½ gul lök
1 gigantisk vitlöksklyfta
olivolja
svartpeppar
parmesanost
timjan
salt


Finhacka både gul lök och vitlök och fräs lätt i en skvätt olivolja. Tillsätt krossade tomater, honung, salt, peppar, timjan och låt sjuda på svag värme i en kvart. Koka spaghettin livligt i saltat vatten. Vänd försiktigt ner räkor, musslor och den färdigkokta speghettin och låt detta värmas ihop, fortfarande på låg värme, i några minuter. Servera i en djup tallrik och riv grovt över parmesanost.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0