Senapspasta med äpple och bacon

Under förmiddagen har jag myst med Ebba i soffan, studerat biokemi och övat mina färdigheter i lagottotrimmning, och nu har en enkel och snabb lunch intagits. Grönsaker är en bristvara i mitt kylskåp nu, och kommer så att vara den närmaste veckan. Den här helgen var egentligen handlingshelg, men det blev inget föräldrarbesök, så jag får tills vidare klara mig på min skåpsmat.

Varma äpplen är verkligen fruktansvärt gott; stekta, kokade, ugnsbakade eller grillade över öppen eld! Idag stektes äpple tillsammans med bacon och blev topping till en krämig senapspasta - de smakerna går verkligen ihop!

Senapspasta med äpple och bacon
1 portion, 15 minuter

1 portion pasta
½ paket bacon
½ stort äpple
½ dl lätt crème fraiche
½ msk skånsk senap
salt


Koka upp saltat vatten och koka pastan al dente där i. Skär baconet i små bitar och tärna äpplet. Hetta upp en torr stekpanna och fräs sedan äppel- och baconbitarna i den tills de får färg och baconet är knaperstekt. Blanda crème fraichen med senapen, smaka av med salt och värm en stund tillsammans med sen avrunna pastan i en kastrull. Lägg sedan upp den krämiga pastan och toppa med äppel- och baconfräset.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Sv: Åh, vad härligt. Ingen dålig inflyttningspresent måste jag säga! Jag antar att de säljer hela sitt sortement i butiken eller? Jag pratade faktiskt med mamma i dag om att åka dit och hon var också sugen så då kan vi ta sällskap. Jag får nog ta med mig massor av pengar så jag kan gå lös ordentligt där inne. :)Jag älskar verkligen deras produkter!



Jag ska testa I love eco-havregrynen nästa gång det är dags för nya. Lär bli om ett tag då jag precis börjat på en ny förpackning havregryn. Din grötkombination lät inte illa. Själv åt jag gröt på Axas grynbladning med havre, råg, korn och vete. Måste rekommendera de grynen också. Gröeten blev väldigt god. Åt ddet tillsammans med lite pumpakärnor, tänrat äpple och havredryck. Mums! Frukost måste nog vara bland de bästa målen på hela dagen.



Ja, jag är vegetarian och skälen är flera. Dels så av hälsomässiga skäl - jag mår otroligt mycket bättre både fysiskt och psykiskt. Jag har känslig mage som mår mycket bättre av vegetrisk kost. Jag äter dock fisk då jag dels tycker att det är gott och dessutom inte ser några hälsomässiga fördelar med att utesluta fisk.



Andra skäl är helt klart miljömässiga och framförallt djuretiska. Sen tycker jag att det är fräschare och godare också :)

2009-11-08 @ 16:38:23
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: josefin

sv: Okej! Tjaa, fullkorn eller vit brukar det bli här med!:) fast ärligt så har jag vanliga snabbmakaroner också, när det är stressigt slinker det ner..



har du något tips på saker man kan göra med köttfärs som inte tar så lång tid? (bortsett från t ex tacos eller köttfärssås) :)

2009-11-08 @ 17:20:14
URL: http://sameoldstories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0