Rödbetspaj

Tänk, att mat kan vara så vackert! Och att jag kan laga så vacker mat när jag egentligen inte vill varken laga eller äta mat - lusten finns inte där! Det är ett mysterium. Det kändes som att det var dags att tömma lagret med mammas kolonirödbetor, och samtidgt att ladda upp frysen med lite lunchlådor inför nästa vecka. Rödbetor, fetaost och pumpakärnor smakar fantastiskt tillsammans, och det mycket dekorativa utseendet gör denna paj perfekt för bjudningar - antingen på en buffé eller som en förrätt!

Rödbetspaj
4 portioner, 60 minuter


75g kesella lätt
75g smör
2½ dl fullkornsvetemjöl
400g rödbetor
175g kesella lätt
50g fetaost
2 ägg
pumpakärnor
salt


Skär smöret i kuber och nyp ihop det tillsammans med den mindre mängden kesella och fullkornsvetemjölet. Smörj en pajform och tryck sedan ut degen i denna innan du låter den stå i kylskåpet i ungefär 20 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Riv rödbetorna grovt och blanda ihop med äggen, salt och smulad fetaost. Förgrädda pajskalet i 10 minuter och bre sedan ut rödbetsfyllningen. Strö över pumpakärnorna och grädda sedan i ugnen i 20 minuter. Skär upp i portionsbitar och servera eller frys in.

 


Kommentarer
Postat av: Naa

Wow, detta måste testas. Fler vegorecept godtas gärna. ta hand om dig, kram

2009-11-27 @ 13:40:21
Postat av: pinkhelp

Åh vad gott det såg ut!



Oj vad modigt ändå, jag tror inte jag hade fått fram så mycket om jag skulle vara tvungen att berätta allt bara sådär. Men jag hoppas att jag vågar ge henne brevet nu bara. :) Är du frisk idag?

2009-11-27 @ 14:02:18
URL: http://pinkhelp.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Vi läser på BMC :)

Om du menar min och calles flytt så är det på tisdag vi flyttar :)

2009-11-27 @ 14:13:37
Postat av: lo

en personlig fråga... har du någon gång lidit av ätstörningar?

2009-11-27 @ 16:17:45
Postat av: Mikaela

vi flyttar ungefär 100 meter hahha så det är inget speciellt :)



om du skall på visningar så tycker jag att rackarberget/luthagen är bra :D

2009-11-27 @ 18:28:38
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: Molly

hej på dig!

allt bra med dig denna kväll?! :) ursäkta sent svar, jag har haft lite mycket att göra :(



du undrade vad jag har sökt för utbildningar. det är bl a tandläkare, några småkurser och socionom.



du får ha en bra helg! take care! kramkram

2009-11-27 @ 19:12:16
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0